مهران محمدی امین



2023-01-25 00:53:06


ادعایی درباره این‌ که مالیات سیگار به کجا می‌رود

ایسنا/ رئیس انجمن تولیدکننـدگان، صادرکنندگان و واردکنندگان محصولات دخانی با بیان اینکه در حال حاضر کل وجوهی که صنعت پرداخت می‌کند به جای اینکه در اختیار وزارت بهداشت و ورزش و جوانان قرار گیرد، به بخش وزارت کشور پرداخت می‌شود، تاکید کرد مالیات نخی به ضرر تولیدکننده داخلی با نشان ایرانی است. محمدرضا تاجدار در نشست خبری اظهار کرد:  در ۹ ماهه منتهی به آذر بیش از ۵۲ میلیارد نخ سیگار تولید شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۱۵ درصد رشد داشته است.

رئیس انجمن تولیدکننـدگان، صادرکنندگان و واردکنندگان محصولات دخانی با بیان اینکه در حال حاضر کل وجوهی که صنعت پرداخت می‌کند به جای اینکه در اختیار وزارت بهداشت و ورزش و جوانان قرار گیرد، به بخش وزارت کشور پرداخت می‌شود، تاکید کرد مالیات نخی به ضرر تولیدکننده داخلی با نشان ایرانی است.

محمدرضا تاجدار در نشست خبری اظهار کرد:  در ۹ ماهه منتهی به آذر بیش از ۵۲ میلیارد نخ سیگار تولید شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۱۵ درصد رشد داشته است.

اما تولید تنباکوی معسل بیش از ۳۰۰۰ تن شد، قاچاق افزایش می‌یافت و شاهد کاهش تولید و آسیب به اشتغال بودیم.

به گفته وی در حوزه تنباکوی معسل به دلیل عوارض و مالیات بالا، واردات صفر است.

برآورد مصرف حدود ۱۲ هزار تن است، اما پیش بینی می‌شود تولید تا پایان سال حداکثر ۵۰۰۰ تن  باشد.

بنابراین مابقی نیاز از مبادی غیر رسمی و تولید زیرپله‌ای تامین می‌شود که آسیب آن به مصرف کننده می‌رسد.

تاجدار با بیان اینکه در لایحه بودجه بسته‌ای ۲۰ هزار تومان برای تنباکوی معسل عوارض و مالیات پیش بینی شده، گفت: این در حالی است که قیمت فروش بسته‌های داخلی حدود ۷۵۰۰ تومان و خارجی‌ها حدود ۲۰ هزار تومان است.

اگر این قانون تصویب شود، آمار رسمی تولید کمتر از ۱۰۰۰ تن خواهد بود.

مالیات نخی به ضرر تولیدکننده داخلی با نشان ایرانی استرئیس انجمن تولیدکننـدگان، صادرکنندگان و واردکنندگان محصولات دخانی در ادامه با بیان اینکه در لایحه بودجه امسال پیش بینی شده از قیمت خرده فروشی هر نخ سیگار تولید داخل با نشان ایرانی مبلغ ۵۰ تومان، تولید داخل با نشان بین المللی ۱۰۰ تومان مالیات نخی دریافت شود، گفت: پیشنهاد ۵۰۰ هزار تومانی در هر کارتن برای تولیدات با نشان ایرانی و یک میلیون تومانی در هر کارتن با نشان بین المللی در لایحه دولت برای دریافت مالیات نخی، در صورت اجرا به ضرر تولیدکننده داخلی با نشان ایرانی است.

چراکه مالیات ۵۰۰ هزار تومانی در هر کارتن نشان‌های ایرانی معادل یک ششم قیمت، اما برای سیگارهای بین‌المللی مالیات یک میلیون تومانی در هر کارتن معادل یک دوازدهم قیمت پایه خواهد بود.

از طرف دیگر به گفته وی قانون جدید مالیات ارزش افزوده که از دی ماه سال قبل اجرایی شد، تجمیع همه مالیات‌ها از جمله قانون مالیات ارزش افزوده آزمایشی، ماده ۷۳ قانون برنامه ششم و مالیات نخی بود و قرار شد هر سال پنج واحد درصد به قانون یاد شده اضافه شود تا سقف مالیات تولیدات داخلی با نشان‌های ایرانی به ۵۵ و تولیدات داخلی با نشان‌های بین‌المللی به ۹۰ و وارداتی‌ها به ۱۲۰ درصد برسد.

در سال جاری مالیات تولیدات داخلی با نشان‌های ایرانی ۳۰ درصد و تولیدات داخلی با نشان‌های بین‌المللی ۴۵ درصد بود و در سال آینده این دو رقم به ۳۵ و ۵۰ درصد خواهد رسید.

تاجدار همچنین با بیان اینکه مشکلی که وجود دارد این است که سازمان امور مالیاتی نمی‌تواند گزارش صحیحی از میزان مالیات پرداختی صنعت استخراج کند، تصریح کرد: این موضوع باعث شده با استناد به قانون بودجه ایران در طیف قرمز سازمان بهداشت جهانی قرار گیرد که یعنی سهم مالیات سیگار از کل عوارض و مالیات کم است.

اما اگر اطلاعات درست منتشرش شود در محوده سبز قرار می‌گیریم.

وی افزود: این در حالی است که در بودجه سال جاری سقف مالیات پیش بینی شده در بودجه برای صنعت دخانیات ۲۳۰۰ میلیارد تومان بوده، در حالی که صنعت حدود شش برابر این رقم مالیات پرداخت می‌کند.

همچنین در ۹ ماهه سال جاری ۳۰۰۰ میلیارد تومان محقق شده است.

درخواست ما این است گزارش کامل و دقیقی از میزان مالیات صنعت دخانیات منتشر شود که تا امروز محقق نشده است.

وزارت کشور جای وزارت بهداشت را گرفترئیس انجمن تولیدکننـدگان، صادرکنندگان و واردکنندگان محصولات دخانی با بیان اینکه در قانون مالیات بر ارزش افزوده کالای دخانی در بند ب ماده ۲۶ قرار داشت، گفت: در اصلاحات بعدی سیگار در بند پ قرار گرفت.

بر این اساس در سرفصل هزینه‌ها که ماده ۳۸ به بعد است، جابجایی بند باید اتفاق می‌افتاد که نیفتاده و کل وجوهی که صنعت پرداخت می‌کند به جای اینکه در اختیار وزارت بهداشت و ورزش و جوانا قرار گیرد، به بخش وزارت کشور پرداخت می‌شود.

وی افزود: این موضوع مشکل جدی در نحوه توزیع حاصل از دخانیات ایجاد کرده و مستقیم وارد خزانه دولت نمی‌شود.

این ایراد را در قالب مشورت اعلام کردیم تا اصلاح شود و هم درآمدها واریز به خزانه دولت شود و هم در اختیار وزارت بهداشت قرار گیرد.

یکی از مشکلات عمده صنعت با وزارت بهداشت است که چون عایدی از مالیات صنعت نداشته به دنبال این است که یک درآمد جدید برای خود ایجاد کند.

این در حالی است که صنعت بیش از توان خود مالیات پرداخا می‌کند و اگر مالیات جدید اضافه شود، شفافیت از صنعت خواهد رفت، تولید آسیب می‌بیند و درآمد عمومی دولت کاهش می‌یابد.

۱۵ تا ۲۰ درصد بازار در اختیار سیگار قاچاقتاجدار همچنین با بیان اینکه پیشنهاد مالیات جدید برای زمانی است که اقدام موثری برای تولید و جلوگیری از قاچاق انجام شده باشد که تاکنون انجام نشده، تصریح کرد: در حال حاضر برآورد می‌شود ۸۰ تا ۸۵ درصد بازار در دست برندها و تولید قانونی و ۱۵ تا ۲۰ در اختیار قاچاق باشد.

همچنین مصرف سیگار حدود ۸۰ میلیارد نخ برآورد شده است.

تاجدار در مورد صادرات سیگار و محصولات دخانی نیز گفت: از آنجا که بخشی از موارد اولیه مورد نیاز تولید سیگار و محصولات دخانی است، بنابراین با توجه به هزینه تولید امکان رقابت در بازارهای بین‌المللی را نداریم و در زمینه صادرات این کالا موفقیت چندانی نداشته‌ایم.

وی افزود: صنعت دخانیات ۲۱ قلم مواد اولیه نیاز دارد که ۱۶ قلم آن از طریق تولیدات داخلی تامین می‌شود، اما برخی از مواد اولیه از جمله استات، کاغذ سیگار و کاغذ فیلتر داخلی سازی نشده است.

اگر چه سرمایه‌گذاری قابل ملاحظه‌ای انجام شده و پیش‌بینی می‌شود ک این دو قلم کالا تا سال آینده در داخل تولید شود، اما در زمینه تولید داخلی استات در حال تحقیقات اولیه هستیم.


بازنشر : آخرین خبر