مهران محمدی امین



2023-01-16 10:52:05


جزئیاتی جدید از بزرگ ترین پرونده فرار مالیاتی

خراسان/یک منبع آگاه در وزارت امور اقتصادی و دارایی که تمایلی به اعلام نامش نداشت، جزئیاتی جدید از پرونده بزرگ ترین فرار مالیاتی به ارزش 12 هزار میلیارد ریال را در گفت وگو با خراسان مطرح کرد که در پرسش و پاسخ با وی می خوانید: این روزها مزایده بیش از 670 خودروی وارداتی از طرف سازمان امور مالیاتی درحال برگزاری است، درباره جزئیات و دلایل این مزایده توضیح بفرمایید.  -این بزرگ ترین مزایده تاریخ سازمان امور مالیاتی است هم از نظر وسعت و هم ارزش که مربوط می شود به بدهی مالیاتی شرکت (میم) که یک واردکننده عمده خودروست، این شرکت در سال 96 حدود 2 هزار دستگاه خودرو وارد و بعد از مدتی اعلام ورشکستگی کرد و درخواست انحلال داد ، درنتیجه پس از این درخواست سازمان امور مالیاتی باید مالیات درآمدهایش را محاسبه و مفاصا حساب برایش صادرمی کرد، مقداری از این خودروها را فروخته بود و حدود 670 سند خودروهایش را نیز دراختیار سازمان امورمالیاتی  به عنوان سرمایه شرکت برای تسویه مطالبات مالی قرار داده بود.

خراسان/یک منبع آگاه در وزارت امور اقتصادی و دارایی که تمایلی به اعلام نامش نداشت، جزئیاتی جدید از پرونده بزرگ ترین فرار مالیاتی به ارزش 12 هزار میلیارد ریال را در گفت وگو با خراسان مطرح کرد که در پرسش و پاسخ با وی می خوانید: این روزها مزایده بیش از 670 خودروی وارداتی از طرف سازمان امور مالیاتی درحال برگزاری است، درباره جزئیات و دلایل این مزایده توضیح بفرمایید.

 -این بزرگ ترین مزایده تاریخ سازمان امور مالیاتی است هم از نظر وسعت و هم ارزش که مربوط می شود به بدهی مالیاتی شرکت (میم) که یک واردکننده عمده خودروست، این شرکت در سال 96 حدود 2 هزار دستگاه خودرو وارد و بعد از مدتی اعلام ورشکستگی کرد و درخواست انحلال داد ، درنتیجه پس از این درخواست سازمان امور مالیاتی باید مالیات درآمدهایش را محاسبه و مفاصا حساب برایش صادرمی کرد، مقداری از این خودروها را فروخته بود و حدود 670 سند خودروهایش را نیز دراختیار سازمان امورمالیاتی  به عنوان سرمایه شرکت برای تسویه مطالبات مالی قرار داده بود.

خودروها را نیز ارائه کرد؟-ما خودروها را مطالبه کردیم ولی به ما معرفی نکرد، اما پس از برخی اقدامات امنیتی و پلیسی محل انبار 670 خودرو کشف شد و نزدیک 100 خودرو هنوز هست که کشف نکرده ایم.

البته همین تعداد 670 خودرو کفاف بدهی مالیاتی ایشان را می دهد و بنابراین برای سایر خودروهایی که احتمالا هست یا پنهان کرده، پیگیری نکردیم.

 رقم این بدهی مالیاتی چقدر است و برای چه بازه زمانی است؟-تقریبا 1200 میلیارد تومان مطالبات این شرکت از سال 98 تاکنون است که پس از درخواست انحلال با محاسبه جرایم دیرکرد است، البته ایشان در پرداخت آن دارد تعلل می کند.

 آیا این محاسبه بر اساس نرخ سود مرکب است؟-بخشی از آن اصل بدهی است ؛ زمان انحلال سود و زیان شرکت و میزان مالیات آن مشخص می شود و بقیه بدهی طی سه سال گذشته تاکنون که از سوی شرکت با وجود ارائه اظهارنامه پرداخت نشده، جرایمی به آن تعلق گرفته است، البته اعتراض هم نکرده تا مالیات قطعی شده و درنتیجه طی سه سال جرایم به آن اختصاص یافته است.

 رقم بدهی مالیاتی چرا تا این حد بزرگ شده است؟-ایشان یکی از شرکت های بزرگ واردکننده خودرو بوده است که تا سال 98 ، هیوندا و انواع خودروهایی که وارد کرده مدل 2016 است و بعد از آن هیچ خودرویی از این نوع وارد کشور نشده است ،  هر خودرو را حدود 300 میلیون تومان وارد کرده است ولی الان قیمت این خودروها به دلیل تورم چند میلیارد تومان شده است.


بازنشر : آخرین خبر