مهران محمدی امین



2023-01-14 12:24:49


رشد درآمد مالیاتی از نکات مثبت بودجه ۱۴۰۲

یک کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه رشد درآمد مالیاتی از نکات مثبت بودجه ۱۴۰۲ گفت: اما بودجه ۱۴۰۲باید منجر به کنترل تورم شود.

ابوذر ندیمی در گفت وگو با خبرنگار مهر در خصوص بودجه ۱۴۰۲ گفت: بودجه معیارهای خاصی دارد و با تمدید برنامه ششم می‌تواند اقتصاد را دچار چالش کند چرا که این برنامه ۵ ساله بوده است و در حال حاضر دوسال است که تمدید می‌شود با توجه به اینکه این برنامه مطابق با اقتصاد آن زمان نوشته شده است.

وی در ادامه بیان کرد: ملاحظاتی که در برنامه ششم است بر اساس تحریم و جنگ اوکراین و… نبوده بنابراین تمدید برنامه در بودجه می‌تواند اقتصاد را دچار چالش کند.

البته برنامه ششم موقت تمدید شده است تا برنامه هفتم تکمیل شود اما برنامه هفتم حیاتی تر از بودجه به نظر می‌رسید چرا که آینده ۵ سال در برنامه هفتم خلاصه خواهد شد.

این کارشناس اقتصادی در ادامه از بودجه و نحوه برنامه ریزی در بودجه گفت: بودجه براساس تورم و مصارف دولت برنامه ریزی می‌شود و این خیلی مورد اهمیت می‌باشد در بودجه تورم امروز لحاظ نشده است چرا که گرانی‌ها را با خلق نقدینگی نمی‌توانی کنترل کنید یا گرانی ارز که باعث گرانی کالاها می‌شود را در بودجه مورد توجه قرار نگرفته است.

نرخ بیکاری را واقعی در نظر بگیرید وی در ادامه از وعده اشتغال گفت: دولت در بودجه وعده اشتغال را داده است نرخ بیکاری روز به روز افزایش پیدا می‌کند و این بیکاری را می‌توان از طریق تأمین اجتماعی یا مالیات‌هایی که تولیدکنندگان می‌دهند دید این واقعیت را باید در بودجه لحاظ می‌شد که بیکاری چگونه است؟ ابوذر ندیمی در ادامه از فرارهای مالیاتی که مورد توجه قرار نگرفته است گفت: در شرایط تورمی همه جامعه مالیات می‌دهند بعد از آن مالیات ارزش افزوده هم به کالاها تعلق می‌گیرد که مردم می‌دهند از آن طرف فرارهای مالیاتی داریم که در بودجه تعریف نشده است فرار مالیاتی می‌تواند کالای قاچاقی باشد که بدون مالیات و گمرکی وارد می‌شود و اقتصاد را هدف قرار گرفته است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی در ادامه از اصلاح ساختاری گفت: مصرف شرکت‌های دولتی باید کاهش پیدا کند و از سوی دیگر کارکنان دولت با ۷ میلیون نمی‌توانند هزینه خانواده بدهند دولت باید به دنبال این باشد که شرکت‌های دولتی را با توجه به اصل ۱۴۴ خصوصی سازی کوچک کند و از سوی دیگر حقوق‌ها را براساس تورم درنظر بگیرد.

اصلاحات بودجه‌ای لازم است این کارشناس اقتصادی در خصوص توسعه در اقتصاد به خبرنگار مهر گفت: انبساطی بودن ارقام بودجه می‌تواند مانع سرمایه گذاری در بخش عمرانی شود با توجه به اینکه هزینه‌ها بالا رفته است و مشکلات نیز چند برابر شده است دولت باید به فکر توسعه اقتصاد باشد تا مشکلات یکی پس از دیگری پشت سر گذاشته شود.

ابوذر ندیمی در پایان اشکالات بودجه ۱۴۰۲ را اینگونه بیان کرد: برنامه بودجه نیاز به اصلاح دارد و باید براساس برنامه هفتم در نظر گرفته شود چرا که برنامه ششم هیچ یک از مشکلات اقتصاد امروز را در برندارد بنابراین نمی‌توان با تمدید آن کاری از پیش برد.

افزایش حقوق‌ها براساس تورم باشد و واقعی پیش بینی‌ها برای افزایش ۲۰ درصدی اشتباه است.

هزینه‌های سلامت و بیمه در بودجه تعریف جدیدی پیدا کند چرا که همه توان برای هزینه سلامت ندارند با اصلاح شاید مشکلات اقتصادی نیز برطرف شود.


بازنشر : مهر

برچسب‌ها

-

لایحه بودجه

-

لایحه بودجه 1402

-

سازمان برنامه و بودجه

-