مهران محمدی امین



2020-05-24 15:39:39


سه نکته مهم برای طرح کسب و کار یا بیزنس پلن

بیزینس پلن که به آن طرح کسب و کار و طرح تجاری هم گفته می شود، یک مستند رسمی است که اهداف کسب و کار را تعیین، دلایل و شرایط امکان سنجی اهداف را ذکر و برنامه هایی که برای نیل به این اهداف نیاز است و باید دنبال شوند را ارائه می کند.

همچنین ممکن است شامل اطلاعاتی درباره پیشینه سازمان و تیم اجرایی طرح باشد.

بیزینس پلن مستندی مکتوب است که جزئیات کسب و کار پیشنهادی شما را به وضوح مشخص می کند .

این سند باید ضمن توضیح موقعیت فعلی کسب و کار، نیازها، انتظارات و نتایج پیش بینی شده را شرح دهد و کلیه جوانب آن را ارزیابی کند.

 
حال که به خوبی می دانید یک طرح کسب و کار یا بیزینس پلن چیست و چرا شما برای شروع و رشد کسب و کارتان به آن نیاز دارید، بهتر است تا یک چارچوب کلی در مورد نوشتن بیزینس پلن یا طرح کسب و کار بدانیم .

 

 
سه نکته مهم و کلی در مورد نوشتن یک طرح کسب و کار / بیزینس پلن وجود دارد : 
 
1- طرح باید کوتاه و موجز نوشته شود
طرح های تجاری به دو دلیل باید کوتاه و مختصر باشند :
 
1- هدف اصلی شما این است که بیزینس پلنی را که نوشته اید خوانده شود و قطعا هیچ کس نمی خواهد یک بیزینس پلن چند ده صفحه ای یا حتی 40 صفحه ای را بخواند.

 
2- طرح کسب و کار شما باید ابزار و مستندی باشد که شما برای اجرا و توسعه کسب و کارتان از آن استفاده می کنید.

پس قاعدتا در طول زمان برای اصلاح ، بازبینی و یا استفاده به آن باز خواهید گشت.

بنابراین اگر این بیزینس پلن طولانی باشد هرگز زمان و فرصت  اصلاح و استفاده مجدد از آن را نخواهید داشت.

 
 
 
2- چه کسانی قرار است مخاطب بیزینس پلن باشند ؟
بیزینس پلن خود را به زبانی بنویسید که به راحتی برای مخاطب قابل درک و فهم باشد.

 
به عنوان مثال، اگر فعالیت شرکت شما در حوزه فرآیندهای پیچیده علمی است، باید به گونه ای آن را توضیح دهید که سرمایه گذاران و اشخاصی که دانش کافی ندارند کاملا متوجه مطالب ارائه شده از سوی شما شوند.

به یاد داشته باشید که سرمایه گذاران دانشمند نیستند بنابراین تمام نوشته های خود را با میزان دانش و فهم آنها بر اساس شناختی که از آنها دارید انطباق دهید.

 
3- باور داشته باشید و نهراسید 
 
همیشه چیزی باورپذیر و معقول است که به نظر خودمان باورپذیر و معقول باشد .

چیزی که خودمان در آن شک داریم یا خودمان یا تیم امان را راضی و متقاعد نمی کند ، نمی تواند سرمایه گذار یا ذینفعان دیگر را راضی کند .

 

 
اکثریت قریب به اتفاق صاحبان استارتاپ ها و کارآفرینان کارشناس کسب و کار نیستند.

بنابراین بقیه کارآفرینان نیز درست مثل شما، مدرک کارآفرینی یا کسب و کار ندارند.

بنابراین اصلا جای نگرانی نیست.

 
نوشتن یک بیزینس پلن ممکن است به عنوان یک مانع و یک کار دشوار به نظر برسد اما نگران نباشید اگر به اندازه کافی نسبت به کسب و کاری که راه انداخته اید شناخت دارید، به راحتی می توانید یک طرح کسب و کار مناسب و استاندارد برای آن بنویسید.

 
نکته ای که قبل از مطالعه ادامه این آموزش باید در نظر بگیرید این است که نیازی نیست شما یک بیزینس پلن کامل  بنویسید.

اگر کسب و کار یا استارتاپ شما در مراحل ابتدایی قرار دارد می توانید از بوم مدل کسب و کار و بوم ناب که می توان گفت بیزینس پلن هایی ساده و یک صفحه ای هستند استفاده کنید.

 
اما اگر کسب و کار بزرگی دارید و تصمیم به جذب سرمایه گرفتید باید یک بیزنس پلن کامل برای ارائه به سرمایه گذار آماده کنید.

 
 


بازنشر : وب سایت تیارا t