قصد دارید کسب و کاری را شروع کنید یا آن را توسعه دهید چرا که فردی صاحب ایده، قوی و کارآفرین هستید.
سری به سرمایه گذاران و .
.
.
میزنید، روبروی مدیر اعتبارات یا سرمایه گذار مینشینید و شروع به تشریح ایده خود میکنید.
پس از مدتی او حرف شما را اینگونه قطع میکند: این ایده عالی بنظر میرسد اما برنامه کسب و کار شما کجاست؟
این سناریو هر روز تکرار میشود.
افراد دارای ایدههای بسیار خوب که میخواهند وارد کسب و کار شوند اما برنامهای مشخص و مدون ندارند.
یا حتی سرمایه هم دارند و احتیاجی هم به سرمایه گذار ندارد ، هدف از این نوشتار تشریح ساده مفاهیم طرح کسب و کار است.
چرا نیاز به یک طرح کسب و کار دارید؟
-فرآیند تفکر شما از طریق فرآیند برنامهریزی استوار شده و استحکام مییابد، چراکه مجبور به پاسخگویی به یکسری سوالات و مسائلی خواهید شد که احتمالا تاکنون به آنها فکر نکردهاید.
بخاطر داشته باشید که شما نخستین سرمایهگذار کسب و کارتان هستید پس اولین فردی هم هستید که باید نسبت به اعتبار زمینه کسب و کار خود متقاعد شوید.
یک سرمایه گذار که ممکن است خودتان هم باشید باید بعنوان یک حامی مالی نسبت به اعتبار کسب و کار شما اطمینان حاصل کند.
طرح کسب و کار میتواند نقش یک ابزار ارتباطی را نیز بازی کند، پس لازم است جهت تامین سرمایه یا تسهیلات مورد نیاز بتوانید از طریق طرح کسب و کار اطلاع رسانی و تاثیرگذاری لازم را روی پیشبرد کارها داشته باشید.
طرح کسب و کار بعنوان یک راهنما در راهاندازی کسب و کار شما محسوب میشود، چون آرمانهای خود را در آن مشخص میکنید و سپس در حین اجرا، تحصیل این آرمانها را با اندازهگیری عملکرد واقعی بررسی میکنید.
این آرمانها باید پنج ویژگی عمده داشته باشند :
الف- مشخص و شفاف(Specific)
ب- قابل اندازهگیری(Measurable)
ج- قابل دستیابی(Achievable)
د- واقعی(Realistic)
ه- دارای محدوده زمانی(Time Limited)
پس طرح کسب و کار، شما را بعنوان یک کارآفرین جهت شروع کسب و کار آماده میکند، کسب و کار شما را توصیف کرده و دوام و بقای آن را برای سایر افراد اثبات مینماید، و آرمانهای موردنظر شما را با واژههای فوق و شفاف بیان میکند.
شما نمیتوانید فرض کنید یا انتظار داشته باشید که مخاطب طرح شما ، چیزی فراتر از آنچه بیان کردهاید بداند.
شما در رابطه با کسب و کارتان چیزهای زیادی میدانید اما آیا آنها را بصورت شفاف برای عمل به آن و ارزیابی آن نوشتهاید؟
چه باید انجام داد؟
-بهتر است تعداد صفحات طرح کسب و کار بجز ضمائم حداکثر 20 صفحه باشد (در واقع موجز اما شفاف باشد)
-تا حد امکان بجای استفاده از توضیحات از لیستهای تیتر وار برای بیان مطالب استفاده کنید.
-در جاهای مناسب از گرافها، دیاگرامها، و تصاویر استفاده کنید.
-از فردی ثالث ترجیحا بیاطلاع و بدون آشنایی با زمینه کاریتان بخواهید طرح کسب و کار را بخواند و نظر بدهد.
-طرح کسب و کار حتما همراه با فهرست مطالب باشد.
چه نباید انجام داد؟
-کلمات بزرگ و جملات طولانی تنها باعث گیج شدن و سر در گمی میشود.
-عدم استفاده از کلمات فنی و اصطلاحات غیرضروری مگر واقعا نیاز باشد (چرا که در بخش هایی برای تعریف روال یا روندی نیاز دارید که آنرا ساده وبرای ارتباط با عامه طراحی کنید)
بازنشر : وب سایت تیارا t