مهران محمدی امین



2022-11-29 11:27:41


مالیات شرکت های بورس افزایش نمی یابد/ بازگشت آرامش به بازار

رئیس سازمان بورس با اشاره به اینکه مالیات شرکت های بورسی افزایش نمی یابد گفت: منکر تخلفات در بازار سرمایه نیستم.

به گزارش خبرنگار مهر مجید عشقی رئیس سازمان بورس در یک نشست خبری که صبح امروز برگزار شد گفت: منکر تخلفات در بازار سرمایه نیستم و تخلفات در این بازار مختلف بوده اما قطعاً رویکرد ما این است که با اصلاح مقررات تخلف زدایی کنیم.

وی ادامه داد: بحث دیگر شعب میانجیگری در دستگاه قضائی است و هدف آن آشناسازی قضات با قوانین و شرایط بازار سرمایه است که این اتفاق باعث کمتر شدن پرونده‌ها می‌شود.

عشقی تصریح کرد: بحث دیگر توسعه کمی و کیفی نهادهای مالی با تمرکز بر سرمایه گذاری غیر مستقیم است که در این راستا صندوق‌های املاک و مستغلات، صندوق‌های ای تی اف، صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت توسعه یافتند و ۱۵۹ صندوق در این باره تشکیل شده است.

وی گفت: با پیگیری‌های سازمان بورس عرضه خودرو در بورس کالا شدت یافت و با این روند امیدواریم تمام خودروها در بورس کالا عرضه شود.

به گفته عشقی مشکل خودروسازها تنها قیمت گذاری دستوری نبوده بلکه باید اصلاح ساختار مالی و مدیریتی انجام شده و تصدی گری دولت در این باره از بین برود.

رئیس سازمان بورس ادامه داد: کاهش زمان افزایش سرمایه در مدت زمان یو ساله مدیریت جدید به جدیت دنبال شده و این زمان به حداقل رسیده تا تأمین مالی و توسعه شرکت‌ها تسریع شود.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: توسعه ابزارهای مشتقه اقدام دیگر سازمان بورس بوده که می‌توان از راه اندازی معاملات اختیار معامله و اوراق تبعی و بیمه سهام در این باره سخن گفت.

عشقی تقویت و هوشمندسازی مکانیزم‌های نظارتی پیشگیرانه را اقدام دیگر در سازمان بورس برای کاهش تخلفات دانست و گفت: افزایش دامنه نوسان نشان از افزایش نقدشوندگی و کاهش صف‌های خرید و فروش است.

وی همچنین تغییرات متناسب حجم مبنا را با گزارش شرکت‌های بورس و فرابورس را مهم دانست.

عشقی درباره خبر استعفا خود گفت: رفتن برای رؤسای سازمان بسیار شیرین است و در این باره اشتباه خبری بوده، که این موضوع در شورا منتفی شد، خود بنده نیز انتظار اشتباه خبری در سازمان بورس را نداشتم بازار سرمایه نیاز به اقدامات حرفه‌ای دارد و هیچ فشاری از طرف مجلس برای استعفای بنده نبوده است.

وی تصریح کرد: عرضه خودروهای خارجی وارداتی در بورس کالا مطرح شده اما هنوز نهایی نشده است در این باره در حال رایزنی با وزارت صمت هستیم.

عشقی درباره توثیق سهام و وام گرفتن از بانک‌ها گفت: بانک‌های ملی و تجارت در این باره در حال بررسی هستند و بانک مهر هم توانسته تسهیلاتی در این باره بدهد و این موضوع بسته به منابع بانکی نیز دارد، بانک مهر اقتصاد در این باره ۷۰۰ وام ارائه کرده است.

به گفته عشقی تعامل خوبی با بانک مرکزی داریم و اقدامات تسهیل گرانه ای درباره ورود پول به بازار سرمایه مانند افزایش سقف تراکنش، انتشار اوراق سکه، بررسی ریسک‌های اعتباری شرکت‌ها داریم.

این مقام مسئول درباره نرخ بهره نزدیک ۳۰ درصد اوراق گام گفت: این اوراق از سال ۹۸ تشکیل شده اما در یک ماه اخیر با نرخ بهره بالا در حال انجام شده است، باید اصلاح مقرراتی درباره اوراق گام داشته باشیم و نباید اوراق گام به این سرعت انجام شود و ادامه این موضوع می‌تواند باعث افزایش ریسک سهام داری شود، در خصوص بازار ثانویه اوراق گام باید اقداماتی در این باره انجام شود، ۳۹ هزار میلیارد تومان پذیرش شده که این قابل معامله است، بانک‌هایی که در بورس پذیرفته شدند در بورس و بانک‌هایی که در فرابورس در فرابورس معامله می‌شوند، از این میان ۳۰ همت در بازار سرمایه معامله می‌شود.

عشقی در پاسخ به خبرنگار مهر درباره رایزنی سازمان بورس برای کاهش نرخ خوراک صنایع گفت: در این باره در حال رایزنی‌های متعدد در بودجه هستیم و به دنبال کشف فرمول برای بهترین نرخ خوراک هستیم و به دنبال کشف قیمت خوراک در بورس هستیم.

رئیس سازمان بورس درباره سوال دیگر مهر درباره احتمال افزایش مالیات در بودجه سال آینده شرکت‌های بورسی گفت: چنین احتمالی وجود ندارد و دولت به دنبال کاهش مالیات شرکت‌های بورسی و فرابورس است.

عشقی در ادامه به کاهش انتشار اوراق در بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: اوراق سررسید شده امسال بسیار بیشتر از اوراق در حال انتشار بوده و سازمان بورس نمی‌گذارد انتشار اوراق از حدی بیشتر شود.

رئیس سازمان بورس درباره ابطال مجوز کارگزاری تدبیرگر بازار سرمایه گفت: تخلفات محرزی در این کارگزاری صورت گرفت است در این باره پرونده قضائی شکل گرفته اما دارایی‌های مشتریان مشکلی نداشته و می‌توانند بدون مشکل به هر کارگزاری که می‌خواهند دارایی و سهام خود را منتقل کنند، برای سازمان بورس پروسه آسان انتقال تمام مشتریان به یک کارگزاری بود اما این موضوع به خود سهامداران به صورت اختیاری سپرده شد.

وی با اشاره به سهام عدالت گفت: ابعاد موضوع سهام عدالت بسیار گسترده بوده و درباره آن هنوز تصمیم نهایی نشده است، درباره سهام عدالت متوفیان بحث‌های فنی و حقوقی در میان بوده و باید با دقت انجام شود و بیش از ۱۵ میلیون نفر درگیر این موضوع هستند، گواهی انحصار ورثه نیز نیاز به کار فنی دارد.

عشقی افزود: اتفاقات مختلف در جامعه به بازار سرمایه تأثیر می‌گذارد و اغتشاشات اخیر نیز تأثیر مقطعی و کوتاه داشته و امروز شرایط در بازار سرمایه به حالت نرمال درآمده است، قانون به ما اجازه استفاده از صندوق تثبیت بازار سرمایه در شوک‌ها و نوسانات را داده و در اغتشاشات اخیر نیز برای کنترل بازار از این صندوق استفاده شد.

ادامه دارد…


بازنشر : مهر

برچسب‌ها

-

بازار سرمایه

-

دستگاه قضایی

-

بورس

-

مجید عشقی

-