مهران محمدی امین



2022-12-29 21:37:08


مدیر عامل شرکت دخانیات: مالیات نگرفتن از سیگار یعنی همراهی با مافیا

فارس/مدیر عامل شرکت دخانیات ایران با بیان اینکه مالیات نگرفتن از سیگار یعنی همراهی با مافیا، گفت: شبکه قاچاق و شرکت‌های تولید سیگارهای خارجی هماهنگ عمل می‌کنند. محمد شیخان مدیر عامل و نایب رئیس هیئت مدیره شرکت دخانیات ایران در برنامه «نیم نگاه رادیو سلامت» با بیان اینکه سیگار یک کالای مذموم است و برای سلامتی انسان ضرر دارد، گفت: بر اساس مطالعات انجام شده در دنیا نرخ مصرف سیگار با قیمت ارتباط مستقیم دارد.

مدیر عامل شرکت دخانیات ایران با بیان اینکه مالیات نگرفتن از سیگار یعنی همراهی با مافیا، گفت: شبکه قاچاق و شرکت‌های تولید سیگارهای خارجی هماهنگ عمل می‌کنند.

محمد شیخان مدیر عامل و نایب رئیس هیئت مدیره شرکت دخانیات ایران در برنامه «نیم نگاه رادیو سلامت» با بیان اینکه سیگار یک کالای مذموم است و برای سلامتی انسان ضرر دارد، گفت: بر اساس مطالعات انجام شده در دنیا نرخ مصرف سیگار با قیمت ارتباط مستقیم دارد.

یعنی اگر قیمت سیگار به سطحی از مبلغ برسد، مصرف آن هم کنترل و هم کاهش پیدا می کند.

وی افزود: بر اساس مطالعاتی که در شرکت دخانیات انجام شد، سرانه مصرف سیگار در کشورهای مختلف دنیا و حجم درآمدشان از مالیات سیگار مشخص است.

مدیرعامل شرکت دخانیات ایران با بیان اینکه در ایران مالیاتی که از دخانیات گرفته می شود کمتر از ۲۰ درصد و آن در قالب ارزش افزوده است، افزود: ولی همین شاخص در بسیاری از کشورها بیش از ۷۶ درصد است.

در واقع سهم درآمد دولت از مالیات در ایران کمتر از یک و هشت دهم درصد است.

شیخان با طرح این سوال که چرا عده ای با گرفتن مالیات از سیگار مخالفند، گفت: این کاملا مشخص است.

2 شرکت خارجی بیش از دو دهه وارد ایران شدند و سیگار تولید می‌کنند.

وی با بیان اینکه این شرکت های خارجی، خارج از چارچوب و استانداردهای  داخلی کشور و منافع ملی در حال تولید سیگار هستند، تاکید کرد: به عنوان مثال وقتی به سوپرمارکت های سطح کشور می روید، می بینید که استندهای سیگار های خارجی دقیقا پشت فروشنده قرار دارد و سیگار های متنوع با قیمت های مختلف به چشم می آید و این خود یک تبلیغ سیگار است.

این در حالی است که تبلیغ سیگار در همه جای دنیا و از جمله طبق قانون جمهوری اسلامی ایران و مصوبه مجلس شورای اسلامی ممنوع است.

مدیرعامل شرکت دخانیات ایران با تاکید بر اینکه نظارتی بر اجرای درست این قانون وجود ندارد، افزود: این شرکت های خارجی می‌گویند برای چه ما باید بخشی از درآمد خود را به دولت ایران بدهیم.

ما محصول خود را در بازار می فروشیم و مالیات هم نمی دهیم.

شیخان گفت: در حال حاضر دولت از بابت فروش میلیاردها نخ سیگار در کشور، فقط  ارزش افزوده می‌گیرد و این ارزش افزوده از خریدار گرفته می شود.

وی افزود: سال گذشته به بهانه قاچاق مانع تصویب قانون برای اخذ مالیات از سیگار شدند.

این یک کم لطفی بود.

متاسفانه فراتر از این کم‌لطفی، همراهی با مافیای سیگار بود.

نایب رئیس هیئت مدیره شرکت دخانیات ایران با بیان اینکه قاچاق زمانی اتفاق می افتد که قیمت کالای داخلی یک حدی بالاتر از کالای خارج باشد و کالای خارجی ارزانتر وارد کشور شود، تاکید کرد: در حال حاضر با آنکه از سیگار مالیات گرفته نمی‌شود، قاچاق صورت می‌گیرد.

شیخان گفت: شبکه قاچاق و شرکت های خارجی تولید کننده سیگار در داخل، بعضا هماهنگ با هم عمل می‌کنند.

وی با بیان اینکه آنهایی که با گرفتن مالیات از سیگار مخالف هستند، منافع شخصی دارند، افزود: اگر اخذ مالیات از سیگار را در چارچوب منافع ملی ببینیم، کسی نباید با آن مخالفت کند.

ضمن اینکه مالیات سیگار را باید هدفمند کنیم و متناسب با مصرف باشد و بحث قاچاق بهانه ای نباشد تا عده ای به آن دامن بزنند.

مدیرعامل شرکت دخانیات ایران با تفکیک میزان اخذ مالیات از سیگارهای داخلی و خارجی گفت: باید از تولید داخلی با یک رقم مالیات گرفت واز تولیدات شرکت های خارجی که منافع ملی را از کشور خارج می کنند، با رقم بیشتر مالیات بگیریم.

شیخان با بیان اینکه باید بخشی از درآمد دولت، مالیات سیگار باشد، تصریح کرد: دولت و مجلس باید نسبت به اخذ مالیات از سیگار هماهنگ باشند و منافع ملی را در نظر بگیرند.

وی تاکید کرد: ما به عنوان تولید کننده سیگار موافق صدرصدی اخذ مالیات هستیم و معتقدیم منافع ملی، سلامت جامعه و درآمد دولت از مالیات سیگار را باید به صورت یک مجموعه کامل ببینیم و بعد تصمیم بگیریم.


بازنشر : آخرین خبر