مهران محمدی امین



2023-03-04 08:02:47


واکنش یک اقتصاددان به حذف ۳ میلیون صنف از مالیات/ مالیات کارمندان را حذف کنید؛ حقوقشان ۲۰ درصد بالا می‌رود، تورم ۴۰ درصد

واکنش یک اقتصاددان به حذف ۳ میلیون صنف از مالیات/ مالیات کارمندان را حذف کنید؛ حقوقشان ۲۰ درصد بالا می‌رود، تورم ۴۰ درصد اقتصاد کلانیک اقتصاددان معتقد است: پیشنهادی که درباره حذف ۳ میلیون صنف از مالیات مطرح شده، فقط هدفی سیاسی دارد؛ که این هم کوتاه‌مدت است و این خوشحالی مدت زیادی نمی‌ماند.

غلامرضا سلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین با اشاره به این اظهارنظر که مالیات ۳ میلیون کسبه می‌شود ۱۵ هزار میلیارد تومان، متذکر می‌شود: ‌در رابطه با این رقمی که اعلام شده، اگر در واقعیت درآمد کسبه ماهی ۵۰۰ میلیون تومان باشه، رقم مالیاتی باید خیلی بیشتر باشد.

۵۰۰ میلیون تومان یعنی هر کسبه حداقل باید ۵۰ میلیون تومان مالیات بدهد؛ این در شرایطی است که من مالیات کسبه را ۱۰ درصد در نظر گرفتم، اما مالیات کسبه تا ۲۵ درصد بالا می‌رود.

این اقتصاددان ادامه می‌دهد: با توجه به مالیات ۵۰ میلیون تومانی و حدود ۳ میلیون کسبه‌ای که اعلام شده، حدود ۱۵۰ هزار میلیارد تومان مالیات کسبه باید باشد.

سلامی بیان می‌کند: این‌که در عمل از این ۳ میلیون نفر چقدر مالیات می‌گیرند، بحث دیگری است، ولی اگر واقعا درآمد کسبه عدد ۵۰۰ میلیون تومان باشد، رقم مالیات باید بالاتر باشد.

وی در ادامه می‌گوید: در هر صورت این‌که درآمد مالیات مشاغل این‌قدر پایین است، به ضعف ساختار مالیاتی کشور برمی‌گردد؛ وگرنه شما می‌دانید که برای مثال اگر قیمت پنیر گران شود، کاسب قیمت پنیر را بالا می‌رود.

گوشت گران شود، قیمت گوشت را بالا می‌برد.

کاسب، درصد سود خود را می‌گیرد؛ یعنی نه‌تنها تورم، روی درآمد کسبه اثر منفی ندارد، بلکه اثر مثبت هم دارد.

این اقتصاددان می‌افزاید: البته من درباره صنوفی صحبت می‌کنم که درآمد دارند و گروهی هم هستند که درآمدی ندارند.

اما در کل صنوف خود را با تورم تطبیق می‌دهند، در حالی که کارمند و کارگر اصولا نمی‌توانند خود را با تورم تطبیق دهند.

اگر ۲۰ درصد حقوق‌شان اضافه شود، باید ۴۰ درصد تورم را تحمل کنند.

سلامی یادآور می‌شود: ما اگر بخواهیم طبق قانون از مشاغل مالیات بگیریم، بالقوه باید عددی در حدود ۱۵۰ هزار میلیارد تومان باشد، اما آنچه که در عمل اتفاق می‌افتد، بنا به گفته این نماینده مجلس، ۱۵ هزار میلیارد تومان است که این به ضعف سیستم مالیاتی برمی‌گردد.

سلامی تصریح می‌کند: بر همین اساس، معتقدم که پیشنهادی که درباره حذف ۳ میلیون صنف از مالیات مطرح شده، فقط هدفی سیاسی دارد؛ که این هم کوتاه‌مدت است و این خوشحالی مدت زیادی نمی‌ماند.

مشروح اظهارات غلامرضا سلامی را (اینجا) بخوانید.

۲۲۳۲۲۵


بازنشر : خبرآنلاین

برچسب‌ها

-

حقوق و دستمزد

-

تورم

-

لایحه بودجه

-

مالیات

-

شورای اصناف

-

اتاق اصناف

-

بودجه

-

سازمان برنامه و بودجه

-

کسری بودجه

-

بودجه ۱۴۰۱

-

کارگر

-

فرارمالیاتی

-

گرانی

-