مهران محمدی امین



2023-03-01 13:56:18


کاهش ۳۵ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی دولت با مصوبه مجلس

ایرنا/  رییس سازمان امور مالیاتی کشور گفت: مجلس با تصویب افزایش معافیت مالیاتی حقوق تا سقف ۱۰ میلیون تومان در بودجه سال آینده، باعث شد تا ۳۵ هزار میلیارد تومان مالیات وصولی در این بخش را از دست بدهیم. «داود منظور» روز سه‌شنبه در نشست هم‌اندیشی مجمع کارآفرینان ایران اظهار داشت: در لایحه بودجه ۱۴۰۲، معافیت حقوق و دستمزد را به ۷ میلیون در ماه افزایش دادیم که این امر اثر کاهنده‌ای بر روی درآمدهای مالیاتی داشت.

 رییس سازمان امور مالیاتی کشور گفت: مجلس با تصویب افزایش معافیت مالیاتی حقوق تا سقف ۱۰ میلیون تومان در بودجه سال آینده، باعث شد تا ۳۵ هزار میلیارد تومان مالیات وصولی در این بخش را از دست بدهیم.

«داود منظور» روز سه‌شنبه در نشست هم‌اندیشی مجمع کارآفرینان ایران اظهار داشت: در لایحه بودجه ۱۴۰۲، معافیت حقوق و دستمزد را به ۷ میلیون در ماه افزایش دادیم که این امر اثر کاهنده‌ای بر روی درآمدهای مالیاتی داشت.

وی افزود: درآمد مالیات امسال از بخش حقوق ۵۵ هزار میلیارد تومان بود و پیش‌بینی در آستانه حقوق هفت میلیون تومان باعث می‌شد تا میزان مالیات حدود ۵۴ هزار میلیارد تومان باشد.

رییس سازمان امور مالیاتی کشور تاکید کرد: با تدبیر مجلس در معافیت حقوق تا سقف ۱۰ میلیون تومان، برآورد می‌کنیم با معافیت حقوق و دستمزد ۲۰ هزار میلیارد تومان مالیات در این بخش وصول شود و ۳۵ هزار میلیارد تومان مالیات وصولی از دست خواهیم داد.

وی با بیان اینکه مالیات باید در کنار مردم به ویژه گروه‌های کم درآمد باشد گفت: با تصویب مجلس در بحث معافیت دستمزد، این امر اثر بسیار کاهنده‌ای در درآمدهای مالیاتی خواهد داشت.

منظور عنوان کرد: این اثر کاهنده را می‌پذیرم و همراه سیاست‌های عدالت مالیات ستانی دولت و مجلس هستیم و به دنبال شناسایی مودیان و بستن روزنه‌های فرار هستیم تا این کاهش‌ها را جبران کنیم.

وی با بیان اینکه رونق کسب‌وکارها منجر به رشد نظام مالیاتی و تامین مالی دولت کند، گفت: موتور رشد اقتصاد، کارآفرینان هستند، آنچه که باعث رشد و توسعه می‌شود، ظرفیت کارآفرینی است.

رییس سازمان امور مالیاتی کشور گفت: مولفه مهم در تفاوت درآمدهای کشور به درصد جمعیت کارآفرین بازمی‌گردد، کارآفرینان اهمیت و نقش ممتازی را در جامعه ایفا می‌کنند.

معاون وزیر اقتصاد ادامه داد: هدف ما شنیدن دغدغه‌های و انتظارات کارآفرینان است تا در این راستا اقدامات، اصلاحات و تغییر رویکرد با نظر کارآفرینان اعمال کنیم رویکرد وزارت اقتصاد تسهیل و تشویق کارآفرینان است.

وی با اشاره به اینکه نگاه ما به فعالان اقتصادی بخشی نیست، گفت: مالیات را باید بر اساس قوانین مالیاتی اخذ کنیم، اما با همه تدابیری که در قوانین است نباید مالیات به عامل بازدارنده در رشد اقتصادی تبدیل شود.

منظور تاکید کرد: هرچند هدف ما تامین مالی دولت است، اما نباید اقدامات ما خلالی به تولید وارد شود از این رو تسهیلگری را با دریافت مجوزهای قانونی اجرایی می‌کنیم.

رییس سازمان مالیاتی با اشاره به کاهش نرخ مالیات در لایحه بودجه ۱۴۰۲، گفت: کاهش هفت درصدی را پیش‌بینی کردیم برای امسال نیز نرخ کاهش پنج درصدی اعمال شد.

وی بیان داشت: نظام اقتصادی باید به تولید فکر کند از این رو پذیرفتیم که شرکت‌های بورسی در صندوق‌های سرمایه‌گذاری هم معاف مالیات شوند، اعتقاد داریم این امر به نفع کشور است.

منظور خاطرنشان کرد: برای واحدهای تولیدی آسیب‌دیده شرایط ویژه‌ای در بخشودگی جرایم و مالیات در نظر گرفته‌ایم.

رییس سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه ۷۰۰ هزار شرکت در قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان صورت‌حساب الکترونیکی صادر کردند گفت: ۳۵ میلیون صورت‌حساب صادر شد.

وی اضافه کرد: از ابتدای سال آینده میزبان گروه‌های جدید در اتصال به قانون پایانه‌های فروشگاهی خواهیم بود این امر منجر می‌شود تا برخوردهای سلیقه‌ای که به طور طبیعی ماموران در غیاب اطلاعات انجام می‌دادند به حداقل برسد.

منظور با بیات اینکه اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی باعث رضایت خاطر فعالان اقتصادی می‌شود گفت: تدبیری با بانک مرکزی پیش می‌بریم تا دستگاه‌های پذیرنده را به سامانه مودیان متصل کنیم تا چند هفته آینده عملی خواهد شد.

رییس سازمان امور مالیاتی بیان داشت: ۹ میلیون دستگاه کارتخوان و پذیرنده را به سامانه مودیان اتصال خواهیم کرد با اتصال اشخاص حقوقی و شرکت‌ها تا نیمه سال آینده قانون پایانه فروشگاهی به طور کامل اجرایی شود و همه می‌توانند در کارپوشه وضعیت خرید و فروش را ببینید این امر به شفافیت و عدالت مالیاتی منجر خواهد شد.

وی با بیان اینکه۳۴۰ هزار میلیارد تومان مجموع معافیت‌های مالیات در قانون مالیات‌های مستقیم است، گفت: در سال گذشته ۱۰۰ هزار میلیارد تومان از محل ماده ۱۳۲ معافیت داشتیم این نوع معافیت‌ها را برای توسعه تولید در کشور لازم می‌دانیم.

منظور توسعه خدمات الکترونیک را یکی از مهم‌ترین رویکردهای این سازمان عنوان کرد و گفت: مودیان به صورت برخط از خدمات مختلف سازمان مالیاتی بهره مند می‌شوند، هدف ما ارائه خدمات کامل این سازمان به صورت برخط است.

رییس سازمان امور مالیاتی کشور ابراز داشت: همچنین میز خدمت را در پنج نقطه از تهران مستقر کرده ایم تا دیوار مالیات بین مردم، فعالان اقتصادی و سازمان مالیات از بین برود.


بازنشر : آخرین خبر